De 10-daagse Intensieve Training van Dialexis is voor teams die een nieuw DGT-aanbod willen opzetten binnen hun organisatie. De hulpverleners die zich voor deze training inschrijven, hebben al kennis gemaakt met de methode via het handboek DGT bij borderline persoonlijkheidsstoornis, de handleiding voor de vaardigheidstraining DGT, of via een 1-daagse of 3-daagse Introductiecursus. We richten ons met andere woorden tot teams die een geïnformeerde keuze hebben gemaakt om DGT uit te voeren.
Met team bedoelen we een groep van hulpverleners, die elke week samenkomt om elkaar te steunen in het uitvoeren van DGT. Er bestaan DGT-teams die zich over afdelingen of organisaties heen verenigen om die steun bij elkaar te zoeken. Individuele deelnemers die lid zijn van een bestaand DGT-team verwijzen we naar 5-daagse training DGT. Dit opleidingsaanbod organiseren we in nauwe samenwerking met RINO Utrecht.
Alle hulpverleners zijn welkom die een rol kunnen opnemen als individueel therapeut of vaardigheidstrainer. In Nederland en België wordt DGT meestal geïmplementeerd in multidisciplinaire teams, waarin verschillende basisdisciplines en –opleidingen vertegenwoordigd zijn. Om deel te nemen aan de 10-daagse Intensieve Training moeten de deelnemers wel basiskennis cognitieve gedragstherapie (CGT) kunnen aantonen. Verder is het zo dat er veel vraag is naar dit trainingsaanbod. We rekenen erop dat hulpverleners voor zichzelf uitgemaakt hebben dat zij in staat en bereid zijn om tijd en energie te besteden aan het implementeren van DGT. De Intensieve DGT-training is uitdrukkelijk gebaseerd op samenwerken als groep, je gaat commitment aan met de groep en de trainers voor week 1 en week 2 en de tussenliggende periode.
De 10-daagse Intensieve Training verloopt in drie fasen. Tijdens de eerste week, die bestaat uit vijf bijeenkomsten van één dag, worden de competenties voor het uitvoeren van DGT en voor het zelfstandig opzetten van een DGT-programma ingeoefend. Qua werkvorm ligt de nadruk in deze week op presentatie, demonstratie en rollenspel. Na deze week krijgen de teams ongeveer een half jaar om wat ze geleerd en geoefend hebben in de praktijk toe te passen. Om dit proces te faciliteren worden er opdrachten en good practices meegegeven. Tijdens de tweede week krijgen deelnemers de kans om te presenteren waar ze op dat moment staan in het implementatieproces. De focus van deze week is evalueren, doelen scherpstellen, en zoveel mogelijk stappen zetten in de richting van die doelen. Daarnaast worden de competenties van week één herhaald, waarbij minder ingezet wordt op didactiek, en meer op verdiepende discussies, zelf oefenen en feedback vragen.
Leerdoelen week 1
- Functie, structuur en verloop van een consultatieteam
- Basisprincipes in DGT: wetenschappelijk denken, acceptatie en dialectische filosofie
- Onderzoek naar de effectiviteit en werkingsmechanismen van DGT
- Uitgangspunten over cliënten, behandelaars en behandeling
- Biosociale theorie en het vaardheidstekortmodel
- Casusconceptualisatie in DGT
- Stadia in het therapeutisch proces bij patiënten met ernstige emotieregulatieproblemen
- Functie van de programmaonderdelen in het licht van Linehans theorie
- Levensdoelen van een cliënt, en primaire en secundaire behandeldoelen in DGT
- Van complexe problematiek komen tot specifiek en analyseerbaar probleemgedrag
- Kernstrategieën in DGT: problemen oplossen, valideren, dialectiek
- Tot de kern van de zaak komen in het eerste gesprek
- Structuur en verloop van pretreatment, individuele therapie en speciale sessies
- Structuur, verloop en inhoud van de vaardigheidstraining
- Consultatie-aan-de-cliënt principe vasthouden in casemanagement
- Suïciderisicotaxatie en –management in chronisch suïcidale doelgroepen
- Procedures om te interveniëren tijdens een acute, suïcidale crises
- Effectief omgaan met therapie belemmerend gedrag en koppigheid
- Cognitieve modificatie, informele exposure en contingentiemanagement toepassen in DGT
- Wederkerige en irreverente communicatie balanceren
- Strategieën voor coaching tussen de sessies door
- Implementeren van DGT als individu, team en organisatie
Leerdoelen week 2
- Demonstreren van kernstrategieën en procedures in DGT
- Kritisch kunnen beoordelen en meedenken in casusconceptualisatie en ketenanalyses
- Biosociale theorie uitleggen aan cliënten, naasten en collega’s
- Dysfunctioneel gedrag tijdens een sessie identificeren en remediëren
- Individuele therapie, vaardigheidstraining en consultatieteam op het juiste spoor houden
- Teamproblemen identificeren en DGT-strategieën toepassen om die op te lossen
- Je consultatieteam versterken
- Zelf een behandelprogramma ontwikkelen dat rekening houdt met wetenschappelijk onderzoek en met de unieke noden binnen de setting
- Een plan bedenken om de effectiviteit van het programma te onderzoeken
- Kennis en inzicht toetsen aan de hand van het DGT-examen
- Plan uitwerken voor het consolideren en verder op punt stellen van het DGT-programma
- Zelf beter worden in presentatie, demonstratie en rollenspel
- DGT-vaardigheden op een begeesterende manier overbrengen
Studiebelasting
De training duurt 10 dagen verdeeld in twee blokken van vijf dagen met een tussenperiode van een half jaar. Elk blok van vijf dagen duurt 45 uur, en vooraf en tussentijds de blokken 106 uur. Totaal 196 uur.
Van alle deelnemers wordt verwacht dat zij voorafgaand aan de training de volgende boeken gelezen hebben:
- “De DGT-vaardigheden: Handleiding voor vaardigheidstraining dialectische gedragstherapie” van Marsha Linehan (2016); ISBN 978 90 265 2280 2 en
- “De DGT-vaardigheden werkboeken” van Marsha Linehan (2016); ISBN 978 90 265 2281 9 en
- “Dialectische gedragstherapie bij Borderline persoonlijkheidsstoornis: Theorie en behandeling” van Marsha Linehan (2002); ISBN 978 90 265 171 36
Gedurende de training wordt er van alle deelnemers verwacht dat ze toegang hebben tot bovenstaande boeken.
Doelgroep
Cognitief gedragstherapeuten, gedragstherapeutische medewerkers, GZ-psychologen, klinisch psychologen, psychiaters, psychotherapeuten, sociaal psychiatrisch verpleegkundigen, orthopedagoog generalist of basispsychologen die eerder een basiscursus gedragstherapie (100 uur), of minimaal een inleiding van 30 uur hebben gevolgd. Verder kunnen multi-disciplinair samengestelde consultatieteams deelnemen. Het heeft de voorkeur dat minimaal twee personen uit hetzelfde team zich inschrijven.
Certificaat
Wij verwachten 100% aanwezigheid. Bij overmacht kan worden ingehaald binnen 1 kalenderjaar na de gemiste trainingsdag, uitsluitend na overleg met de trainers. Een certificaat wordt uitgereikt bij 90% aanwezigheid.
Examen
Het examen en de antwoorden worden aan het eind van de eerste trainingsweek uitgereikt om te helpen met het leerproces. In de tweede trainingsweek bestaat de mogelijkheid om vragen over dit examen aan de trainers voor te leggen.
Kosten
€ 2854,28 per deelnemer, inclusief reader en koffie/thee en lunch tijdens de training.
Accreditatie
Accreditatie aangevraagd bij de volgende verenigingen:
NVvP – VGCt – FGzPt – V&VN – VSR – RV – NIP K&J/NVO OG – NIP Eerstelijnspsychologie – SKJ
Inschrijven
Ga voor online inschrijven naar de desbetreffende geplande training bij Inschrijven.